Suomessa pilkahteli vuonna 1982 merkkejä modernista. Helsingin
metro aloitti toimintansa ja joululahjoista odotetuin oli Commodore 64 -tietokone.
Myydyimpänä automallina sentään pysytteli Lada.
Kilpa-autojen kuninkuusluokan, formula ykkösten, kuuma uutuus
oli turbo. Ferrarin ja Renaultin turbomoottoreista ruuvattiin tehoa satakin
hevosvoimaa enemmän kuin vanhoista ahtamattomista V8-moottoreista. Toisaalta turbomoottorit
eivät tahtoneet kestää.
Suomessa F1 oli yhtä kuin Keijo ”Keke” Rosberg. Aiemmilla
neljällä formulakaudellaan hän oli saavuttanut vain kerran MM-pisteitä, ja
valtaosa kisoista oli päättynyt karsiutumiseen tai keskeyttämiseen. Keken
itsevarma esiintyminenkin ärsytti vaatimattomia hiihto- ja juoksusankareita
ihaillutta kansaa.
Kaudella 1982 asetelma muuttui. Vanhaa oli vain Williams-tallin
autojen luotettava Cosworth-moottori, joka kiidätti Rosbergin 15 GP:ssa
kuudesti palkintokorokkeelle. Keskeytyksiä tuli enää vain kolme. Dijonin
radalla Ranskassa Keke Rosberg teki 28. elokuuta 1982 suomalaista
urheiluhistoriaa voittamalla MM-osakilpailun ja nousemalla samalla MM-sarjan
kärkeen.
Vuoden viimeinen osakilpailu ajettiin Las Vegasissa kasinon
parkkipaikalla. Keke ajoi Williamsinsa ruutulipulle viidentenä, mikä riitti
maailmanmestaruuteen. Historiallinen F1-mestaruus puolestaan tuotti Keke
Rosbergille valinnan Vuoden urheilijaksi – ensimmäisenä moottoriurheilun
edustajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti